קידום אתרים אורגני או SEO (בשמו המלא; Search Engine Optimization), הוא תהליך שבו חברת קידום אתרים אורגני יכולה להשפיע על מיקומים של אתר מסוים במנועי החיפוש כמו גוגל.
גוגל הוא מנוע החיפוש הפופלארי ביותר בעולם עם למעלה מ- 4 מיליארד משתמשים ומתבצעים בו מדי יום למעלה מ-3 מיליארד חיפושים בכל העולם.
אז מה זה העולם הזה של קידום אתרים אתם שואלים? אל תדאגו, כתבנו מדריך שייתן לכם את הדברים החשובים.
מה תלמדו אחרי שתקראו את המדריך הזה:
✔️ תדעו להבדיל בין תוצאות חיפוש אורגניות (SEO) לתוצאות בתשלום (PPC)
✔️ תבינו למה צריך בכלל SEO
✔️ תגלו מה היתרונות של SEO
✔️ תלמדו איך SEO עובד ומה הדברים החשובים בקידום אתר אינטרנט
מה זה SEO ואיך זה עובד בפועל?
SEO או בשמו בעברית: קידום אתרים אורגני, הוא למעשה תהליך שמורכב ממגוון פעולות באתר (On-page) וממגוון פעולות מחוץ לאתר (Off-page) מסוים על מנת להשפיע על התוצאות האורגניות במנוע החיפוש.
במנוע החיפוש כמו גוגל יש תוצאות שהם אורגניות ויש תוצאות ממומנות (PPC), התוצאות הממומנות יופיעו תמיד בראש עמוד התוצאות ולפעמים גם בסוף העמוד, תלוי בביטוי שאותו מחפשים.
הבדל בין תוצאות אורגניות לתוצאות ממומנות בגוגל
קידום ממומן (PPC) – אלה תוצאות חיפוש המופיעות בראש העמוד עם המילה "Ad" (מודעה) לידם, הן מודעות ממומנות אשר מפרסם כלשהו משלם עבורם לגוגל כדי להופיע בתוצאות אלו.
קידום אורגני (SEO) – אלה תוצאות אורגניות המופיעות ללא שום סימון ליד ומתחת למודעות הממומנות, החלום הרטוב של כל בעל אתר הוא להופיע בראש תוצאות אלו.
איך עושים את זה? בעזרת קידום אתרים בגוגל ועל זה נרחיב בהמשך. בקצרה, זה תהליך של קידום אורגני הכולל מגוון פעולות ואסטרטגיות שעוזרות לגוגל להבין את הרלוונטיות והאיכות של אתר מסוים.
בעלי אתרים חייבים להשאר תמיד מעודכנים "ולרדוף" אחרי שינויי האלגוריתם של גוגל על מנת להשאר רלוונטים ושגוגל יתעדף אותם על אתרים אחרים.
בתמונה למטה ניתן לראות תוצאות חיפוש ממומנות (מסומן באדום) ומתחת את התוצאות האורגניות (מסומן בירוק).
למה אתר אינטרנט צריך SEO בכלל?
נתחיל מזה שגוגל הוא רובוט מאוד משוכלל שיודע לקרוא טקסטים ופיסות קוד של אתרים באינטרנט.
הזחלנים של גוגל סורקים מיליוני אתרים מדי חודש על מנת לספק את חווית המשתמש הטובה ביותר כשגולש מחפש מילת חיפוש כלשהי במנוע החיפוש של גוגל.
הכל קורה במאית השניה, כשאנחנו ניגשים לגוגל ומחפשים ביטוי כלשהו, גוגל יודע לשלוף את התוצאות הרלוונטיות ביותר ומגיש לנו אותם על מגש.
קיימים מספר פרמטרים או סיגנלים המאותתים לגוגל אם אתר הוא רלוונטי למילת החיפוש של הגולש, יש יותר מ- 200 כאלה אבל אנחנו נציין כאן רק את החשובים ביותר,
1. רלוונטיות
2. תוכן איכותי
3. קישורים מפנים
4. היררכיה
5. ניווט קל ונוח
לאחר שהבנו אילו סיגנלים חשובים ביותר לגוגל, כדי להבין יותר, נרחיב מעט על כל אחד מהם.
1. רלוונטיות – כל הנקודות הנ"ל חשובות מאוד, רלוונטיות היא כנראה החשובה ביותר.
גוגל רוצה להיות בטוח שהמידע שהוא מגיש לגולש הוא הרלוונטי ביותר עבור מילת החיפוש שלו.
תפקידו של גוגל הוא לא לקבוע האם מידע באינטרנט הוא נכון או לא, אלא מה התוצאה הכי רלוונטית עבור מילת החיפוש של הגולש.
לכן אם האתר שלכם לא יהיה ממוקד בצורה טובה ויעילה, גוגל פשוט לא יראה אותו לגולש.
2. תוכן איכותי – הדרך היחידה של גוגל להראות מידע מסוים בתוצאות החיפוש שלו הוא אך ורק על ידי תוכן.
לכתוב תוכן זה לא חוכמה גדולה, כל אחד יכול לכתוב תוכן עבור האתר שלו.
אבל כשאנחנו מדברים על תוכן הכוונה היא לתוכן איכותי שבאמת תורם לגולש ועונה על השאלה שלו בצורה הרלוונטית ומנומקת ביותר.
לכן אנחנו סבורים שרק תוכן שהוא איכותי וממוקד יקבל עדיפות בעיני גוגל.
3. קישורים מפנים – חלק חשוב מאסטרטגיית קידום אורגני של אתר אינטרנט הוא בניית קישורים.
רבים בעולם הקידום אתרים סבורים שככל שיותר אתרים באינטרנט מצביעים או מקשרים לאתר מסוים כך הוא יתקדם בגוגל.
אנחנו באינטרלינקס סבורים שזה לא מספיק, האתרים המקשרים אל אתר מסוים צריכים להיות רלוונטים כמה שיותר עם עוד כמה משתנים בנוסף.
הדבר החשוב ביותר כאן הוא האיכות ולא הכמות.
4. היררכיה – להיררכיה של אתר יש חשיבות גדולה, לא רק מבחינת בעל האתר אלא בעיקר בעיני גוגל.
גוגל צריך להיות מסוגל לקרוא את המידע באתר מסוים בצורה הקלה והמהירה ביותר.
כל העמודים באתר צריכים לקשר בצורה הגיונית מעמוד הבית אל העמודים הפנימיים באתר.
5. ניווט קל ונוח – גוגל שם לעצמו מטרה עיקרית והמטרה הזאת היא חווית משתמש.
בעזרת נתונים שונים גוגל יודע לזהות האם חווית משתמש באתר מסוים היא טובה או לא.
דוגמה אחת לנתון כזה היא אחוז נטישה או באנגלית Bounce Rate.
את הנתון הזה בעלי אתרים יכולים לראות בגוגל אנליטיקס.
באופן כללי, ככל שאחוז הנטישה גבוה יותר כך גוגל יכול להבין שגולש נכנס לעמוד כלשהו ויצא ממנו מבלי לבצע פעולה נוספת.
אחוז נטישה במקרים מסוימים גם תלוי בביטוי המפתח שאותו גולש חיפש.
למשל, אם גולש חיפש "מה מזג האויר בקנדה", סביר להניח שאותו גולש רק רוצה לראות את המידע ולצאת או "לנטוש" את העמוד.
במקרה כזה אחוז הנטישה יהיה גבוה מאוד אבל גוגל מבין שהגולש מצא את המידע הרלוונטי שחיפש.
ברוב החיפושים, אחוז הנטישה נמדד לפי כמות הזמן שהגלוש נמצא בעמוד מסוים ואילו פעולות ביצע.
יתרונות של SEO – למה זה חשוב לבעלי אתרים?
קידום אורגני היא שיטה שבעזרתה ניתן להשפיע על תוצאות החיפוש "הטבעיות" בגוגל.
לקידום אורגני (SEO), אופטימיזציה למנועי חיפוש, יש יתרונות רבים ואחד מהם הוא היכולת להופיע בתוצאות החיפוש מבלי לשלם לגוגל על הקלקות.
בניגוד לקידום ממומן (PPC), שבה מפרסמים חייבם לשלם ישירות לגוגל כדי להופיע בתוצאות החיפוש ומשלמים כאשר גולשים לוחצים על המודעה שלהם.
קידום אורגני הוא מאוד נפוץ כיום ולכן התחרות היא די קשה, דרגת הקושי של התחרות תשתנה בין תחום לתחום.
יתרון נוסף הוא כמות המשתמשים בגוגל. כידוע, לגוגל מיליוני גולשים בחודש.
גולשים אוהבים לבצע חקר שוק לפני שהם קונים מוצר או שירות כלשהו ואת החקר הזה הם עושים לרוב בגוגל.
כדאי לנצל את כמות המשתמשים שיש למנוע חיפוש כמו גוגל כדי לקבל תנועה לאתר שלכם שיתורגם בסופו של דבר למכירות.
לכן, אם אתם בעלי אתר עם מוצר, שירות או מידע כלשהו אתם רוצים להופיע מול העיניים של הגולש כשהוא מחפש את המוצר או שירות שלכם.
איך עושים SEO – איך קידום אורגני עובד?
בעולם של SEO וקידום אתרים יש לא מעט תאוריות וחילוקי דעות בין אנשי מקצוע בתחום.
למרות חילוקי הדעות, רובם יסכימו על מספר שלבים חשובים שצריך לבצע כדי לקדם אתר בצורה נכונה.
בקידום אורגני אלה השלבים הבסיסיים:
1. בניית היררכיה של אתר – תשתית נכונה עבור SEO
מבנה של אתר הוא עיקרון חשוב ביותר עבור קידום אתרים ואם אתר לא יהיה בנוי בצורה נכונה אז הקידום יהיה קשה עד בלתי אפשרי.
בין אם אנחנו מדברים על אתר מכירות (ווקומרס WooCommerce) ובין אם מדברים על אתר המספק שירותים, דף הבית הוא הדף החשוב ביותר באתר.
דף הבית צריך לקשר לכל העמודים העיקריים בצורה הגיונית שתהיה קלה לעיכול ונוחה לניווט, גם מבחינת חווית משתמש ויותר חשוב, מבחינת הסריקה של גוגל.
כאשר גוגל סורק אתר מסוים הוא צריך להיות מסוגל "לזחול" (Crawl) את כל האתר בצורה הכי קלה ופשוטה ולהיות מסוגל להגיע אל כל העמודים הפנימיים ביותר.
דוגמא להיררכיה של אתר פשוט:
2. מחקר מילות מפתח לקידום אתרים SEO
מחקר מילות מפתח הוא אחד השלבים הראשונים שיש לבצע, תהליך זה עוזר לנו להבין מיהו קהל היעד שלנו ומה הלקוחות שלנו מחפשים.
גולש יכול לחפש הרבה ביטויים שקשורים לתחום שלנו וגם בווריאציות שונות, אז איך נדע איזה מילות מפתח כדאי לנו לקדם?
ראשית, לכל מילת מפתח או ביטוי כלשהו שגולש מחפש יש כוונה, זאת אומרת, מה הגולש מתכוון ומה הוא רוצה למצוא.
לדוגמא, אם אני מקדם אתר העוסק בשירות התקנות של פרגולות ויש לי את הביטוי "איך בונים פרגולה", אפשר להסיק שהגולש כאן מתכוון לבנות את הפרגולה בעצמו ולכן אולי לא כדאי לי לבזבז את הזמן על ביטוי מהסוג הזה.
גם אם אצליח להגיע למקום הראשון בביטוי הזה, סביר להניח שזה לא ייתבטא בפניות ומכירות.
כדי למצוא ביטויים לקידום האתר שלנו יש לא מעט כלים, בתשלום ובחינם, שיעזרו לנו למצוא את מילות המפתח שאנחנו רוצים.
אחד מהכלים הנפוצים של בעלי אתרים הוא Google Search Console או קונסולת החיפוש של גוגל, שם ניתן לקבל תובנות על החשיפה של האתר שלנו וגם רעיונות לביטויים שונים.
3. תוכן לקידום אתרים SEO – תוכן הוא מלך
הדרך היחידה למשוך גולשים ותנועה לאתר שלכם בקידום אורגני הוא אך ורק באמצעות תוכן.
כל אחד יכול לכתוב תוכן, אבל רק תוכן שנכתב בצורה מאוד מסויימת ובאיכות גבוהה יגרום למבקרים לשהות יותר זמן באתר שלכם ולהוביל לקידום אפקטיבי.
באופן כללי, כל פיסת תוכן באתר שלכם או כל פוסט אמור להיות ממוקד על ביטוי אחד ספציפי.
התוכן שלכם יוצג בתוצאות החיפוש וגוגל יידע למשוך את הכותרת ותיאור של אותו עמוד וזה ייראה בערך כך:
הכותרת נקראת מטא טייטל והתיאור נקרא מטא דסקריפשן, התהליך נקרא אופטימיזציית פנים או On-page SEO.
יש הרבה דרכים לשפר את הכותרת והתיאור כדי שיגרמו לגולש ללחוץ דווקא על תוצאת החיפוש שלנו מאשר על תוצאות המתחרים.
המטרה היא למשוך את העיניים של הגולש כדי שייכנס לאתר שלנו.
4. דומיינים מפנים – חשיבות בניית קישורים לתהליך SEO
אם אי פעם דיברתם עם מקדם אתרים או חברת קידום אתרים, שמעתם על המושג בניית קישורים או Backlinks.
זוהי אחת האסטרטגיות העיקריות בקידום אתר, פעולות ליצירת קישורים מאתרים אחרים לאתר שאותו אנחנו רוצים לקדם.
הרעיון עובד כך, אפשר לחשוב על קישור חיצוני בתור "הצבעה", ככל שיש לאתר מסוים יותר "הצבעות" מאתרים אחרים, כך גוגל מבין שצריך לתת חשיבות לאתר הזה.
גוגל מעדיף, וגם מציין זאת במפורש במדיניות שלו, שהקישורים המפנים לאתרים לא ייבנו באופן מלאכותי אלא באופן טבעי, אלא שהדבר בלתי אפשרי כשמדובר באתר חדש או באתר שהוא לא מקודם.
אז איך נגרום לאתרים אחרים לקשר אלינו באופן טבעי? התשובה היא תוכן איכותי ומידע רלוונטי שתורם לגולשים.
קישורים טבעיים יכולים לקחת לא מעט זמן לקבל, לכן נלך על האסטרטגיה של בניית קישורים או קניית קישורים.
5. מהירות אתר וההשפעה על SEO
באחד מעידכוני האלגוריתם של גוגל נקבע שמהירות טעינה של אתר הוא פקטור חשוב מאוד שמשפיע על דירוג של אתרים באינדקס של גוגל.
כשמדברים על מהירות אתר הכוונה היא לכמה זמן לוקח לעמוד להטען מהרגע שלחצנו כדי להכנס אליו ועד שהעמוד נטען במלואו או אלמנט ראשון מופיע.
ניתן למדוד את מהירות הטעינה של אתר בעזרת כלים שונים, לפי רוב הכלים זמן הטעינה הרצוי הוא פחות מ-3 שניות.
ככל שהאתר שלכם יהיה מהיר יותר כך חווית המשתמש תשתפר ומבקרים לא יהיו מתוסכלים מאתר איטי וייברחו למתחרים שלכם.
בתמונה: האתר בדוגמא לא מושלם מבחינת מהירות טעינה אבל הוא מספיק מהיר כדי לא להבריח מבקרים.
לא חייב שמהירות האתר שלכם יהיה עם ציון 100, אבל רצוי שיהיה מספיק מהיר כדי שמבקר שנוחת באתרכם ייראה את האלמנטים העיקריים במהירות.
מהירות טעינה של אתר משפיעה ישירות על חווית המשתמש והמטרה העיקרית של גוגל היא לספק את חווית המשתמש הכי טובה שאפשר.
הכלים לבדיקת מהירות נותנים לנו תובנות איך ניתן לשפר את המהירות אבל מניסיון שלנו, הנתונים לא תמיד מדויקים ולכן הבדיקה הטובה ביותר היא בפועל להכנס לאתר ולמדוד את הזמן שהוא נטען.
המהירות יכולה להשתנות בהתחשב בחיבור האינטרנט של הגולש ובמשתנים נוספים.
לסיכום
אנחנו יכולים לכתוב שעות על התחום המופלא הזה אבל קיבצנו במדריך הזה את הדברים החשובים לטעמנו כדי לא להשאיר אתכם מבולבלים.
השארו מעודכנים ובקרו אותנו לקבל מידע נוסף על תחום השיווק באינטרנט וקידום אתרים.
אנו מקווים שהמדריך הזה עזר לכם לקבל קצת מושג על מה זה SEO ולהבין קצת יותר מה התהליך הזה כולל.
אם אתם צריכים שירותי SEO קידום אורגני או ייעוץ אל תהססו לפנות אלינו. נשמח לסייע!